Stále jsme národ pivařů, trendy se ale mění Stále jsme národ pivařů, trendy se ale mění

Stále jsme národ pivařů, trendy se ale mění

Každý Čech vypije ročně v průměru 143 litrů piva, což naši malou zemi staví na vrchol světového pivního žebříčku.

Pivo v datech
11. 1. 2018

Dávno už neplatí, že pijeme desítku, ležák a pak už nic. Trendy v pití piva se u nás výrazně proměňují a reagují na ně kromě neustále vznikajících minipivovarů také pivovary velké a zavedené. Koneckonců, podívejte se s námi na čísla, která to dokazují. Ačkoli stále stojíme na prvním místě světového žebříčku, spotřeba piva na hlavu u nás - pro někoho možná překvapivě - už delší dobu klesá. Zatímco v prvních letech nového milénia vypil každý z nás v průměru až 161 litrů ročně, v roce 2016 už to bylo jen 143 litrů (což činí rozdíl 36 půllitrů). Přesto jsme třeba v roce 2016 vypili o 200 tisíc hektolitrů více než o rok dříve, což lze vysvětlit přírůstkem obyvatelstva ČR.

Méně pijeme v hospodách, více doma

Výrazně rychleji klesá množství piva, které si vychutnáme v restauracích, hospodách, výčepech, nálevnách, bufetech, občerstveních nebo kioscích. Zkrátka, méně pijeme točené, více piva si dáme doma. Sudové pivo u nás loni zaujímalo 37 % spotřeby - o 4 % méně než o rok dříve - spotřeba tankového pak mírně vzrostla, i tak ale zaujímá jen asi 3 % celkové spotřeby.

Stále větší oblibu mají plechovky

To z lahví a plechovek si dáme téměř 61 % veškerého piva vypitého na území ČR. Stále více máme my Češi přitom v oblibě pivo z plechovky - což je možná pro spotřebitele ta nejpraktičtější varianta (plechovka je lehčí, odolnější, zatím bez zálohy), pro pivovary ale naopak ta nejdražší. Spotřeba plechovkových piv vzrostla meziročně o celých 18 %, na vzestupu je ovšem i konzumace piva ze skla i PET lahví.

Desítka už není král

V roce 2016 se na tuzemském trhu definitivně přehoupl podíl desítek a vícestupňových piv ve prospěch druhé jmenované skupiny. Češi si v současnosti skutečně pochutnají na jedenáctistupňovém pivu nebo na ležáku častěji než na desítce. Ještě před deseti lety přitom desítky trhu dominovaly, když představovaly přes 60 % spotřeby. Zároveň s tím v loňském roce mírně klesla obliba pivních speciálů, které oproti letům 2014 či 2015 zaujímají na trhu přibližně poloviční podíl.

„Čeští pivaři si v posledních letech zvykli objevovat, zároveň ale zůstávají konzervativní a věrní tomu, co jim chutnalo dříve. I od velkého pivovaru tedy očekávají jak perfektní desítku nebo ležák, které je nikdy nezklamou, tak něco nového. Ve Staropramenu jsme proto v posledních letech přišli nejen s obnoveným polotmavým Granátem, ale i netradiční jedenáctkou se sedmi druhy chmele nebo nefiltrovaným pivem, který v sobě spojuje tradici českého ležáku, s německými a belgickými vlivy v podobě pšeničného sladu, koriandru a ovocných tónů.”

říká vrchní sládek pivovaru Staropramen Zdeněk Lux.

Boom radleru pohasíná

V Česku se v současnosti vaří rekordní objemy nealkoholického piva. Mezi lety 2015 a 2016 se jeho výstav zvýšil téměř o 18 % na 55 tisíc hl. Svědčí to o tom, že se Češi chovají zodpovědněji a nealko pivu dají častěji přednost třeba na cyklovýletě, na vodě nebo při jiném sportu. Roste také spotřeba nealkoholických pivních mixů.